تعریف، مهارتها و نمونههای مشتری مداری
ژانویه 29, 2024ساختن برند از ابتدا تا انتها مستلزم زمان و تلاش بسیار است. چه اینکه شما بخواهید برند جدیدی را برای یک کسب و کار نوپا ایجاد کنید، یا یک برند را بخواهید عوض کنید یا بخواهید برای شرکتی قدیمی مجدداً برند سازی کنید، این فرآیند زمان، پول و تحقیقات بسیاری را میطلبد.
برند چیست؟
برند یعنی دیگران در مورد شما و کسب و کار شما چگونه فکر می کنند. به عبارت دیگر، مجموعهای از داراییهای تصویری، انتخابهای دقیق … است که برای شکلدهی به یک تصویر یکپارچه ترکیب میشوند. یک برند بیشتر از یک لوگو، نام یا شعار است. این ممکن است هر چیزی را که به شهرت شرکت شما کمک کند، شامل شود. تصویر برند قویتر به کسبوکار شما کمک میکند که در رقابت متمایز شوید. اگر بتوانید یک انطباق مثبت در میان مخاطبان خود برقرار کنید، جذب سرنخها و حفظ مشتریان موجود به مرور زمان آسانتر میشود. این میتواند منجر به بازاریابی طبیعی شود زیرا مشتریان وفادار احساس تمایل به ترویج برند شما میکنند.
برند سازی چه چیزی را درگیر میکند؟
تاکتیکهای برندینگ معمولاً در یکی از سه دسته استراتژی برند، هویت برند و بازاریابی برند قرار میگیرند. در حالی که اینها همپوشانی دارند، همچنین تفاوتهای مهمی بین آنها وجود دارد. همه این سه نیاز است تا یک تصویر برند قدرتمند را توسعه دهد.
استراتژی برند
استراتژی برند تعیین میکند که میخواهید برند به چه شکلی به نظر برسد و اهداف را به ترتیب اولویت بندی میکند و به این ترتیب برنامه ریزی میکند. پیوستگی اصلی یک برند قوی است، بنابراین ایجاد یک برنامه روشن قبل از شروع بسیار مهم است.
در نظر بگیرید که آیا میخواهید برند دارای یک نمای حرفهای و اعتباری باشد یا غیررسمی و محاوره ای. تعیین کنید که جامعه آماری شما چه کسانی هستند. روشن کردن این نوع عوامل به شما در مراحل اولیه ساخت برند کمک خواهد کرد.
هویت برند
هویت برند شما چگونگی اجرای مفاهیم اساسی را مشخص میکند. این شامل وظایف ملموسی مانند تصمیمگیری در مورد رنگها، پیامدهای برند و… است. اینها باید همگی با هم یکپارچه شوند تا مخاطبان بتوانند برند شما را در ساز و کارها و در کانالهای مختلف تشخیص دهند.
بازاریابی برند
بازاریابی برند شما درباره این است که چگونه از استراتژی و هویت خود برای بهبود بهترین نتیجه برای کسب و کار استفاده میکنید. بازاریابی برند بر روی سوالاتی مانند کدام پلتفرم رسانه اجتماعی را هدف قرار دهید یا چگونه بودجههای تبلیغاتی را تخصیص دهید تمرکز دارد.
چگونه یک برند بسازید
ده گام برای ساخت برند که احتمالاً خیلی زیاد به نظر میرسد، اما اگر آن را تجزیه و تحلیل کنید، یک فرآیند قابل مدیریت است. بیایید نگاهی به آنچه که ساخت برند در عمل چگونه است، بیندازیم.
1. شناسایی مخاطبان خود
قبل از اینکه بتوانید بفهمید چگونه یک برند را توسعه دهید، ابتدا باید درباره کسانی که این برند برای آنها است، فکر کنید. شناسایی مخاطبین هدف، یک گام آسان و مهم است که ممکن است در ساخت برند به آن توجه های نشده باشد، اما واقعیت این است که افراد مختلف به زیباییها و شخصیتهای برند بصورت متفاوت واکنش نشان میدهند. اگر با در نظر گرفتن آنچه که مخاطبان به دنبال آن هستند شروع کنید، کمتر دچار مشکل خواهید شد که چگونه یک برند را طراحی کنید که با آنها ارتباط برقرار کنید و جذبشان کنید.
یک راه ساده برای شناسایی مخاطبان خود، ایجاد شخصیتهای خریدار است. شخصیت خریدار، یک طرح از مشتری ایدهآلی است که میخواهند خریدار شما باشند. باید شامل اطلاعات اساسی مانند سن، مکان و درآمد، و همچنین اطلاعات عمیقتری مانند دیدگاههای سیاسی، موارد استفاده از محصول و هر برند مرتبط دیگری که از آنها خرید میکنند، باشد. البته، در طول زمان و با پیشرفت برند و انجام فروشهای بیشتر، به طور طبیعی درباره مخاطبان خود اطلاعات کسب خواهید کرد.
2. تحقیق در مورد رقبا
برای بهترین ایده یک بازار منحصر به فرد، تحقیق در مورد رقبا را انجام دهید. راهی برای تطبیق نقاط قوت رقبا و بهرهبرداری از نقاط ضعف مانند عدم کارایی بازار یا بخشهای خدماتی که مغفول مانده است.
همچنین، سایر حوزههای برندهای رقیب را نیز مورد بررسی قرار دهید، مانند وبسایتها، قیمتگذاری و شیوههای SEO میتوانند ترافیک پایدار وب را از طریق جستجوی طبیعی تولید کنند، و وبسایتهای رقیب باید به شما ایده خوبی از موضوعاتی که باید هدف قرار دهید، بدهند. همچنین میتوانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید تا موضوعاتی را که هنوز توسط رقبا هدف گرفته نشدهاند، را شناسایی کنید.
جدول تحقیق رقبا میتواند به شما کمک کند تا اولویتهای خود را مشخص کنید. این باید یک دیدگاه واضح از اینکه شرکت شما چگونه با دیگران در همان صنعت مقایسه میشود، فراهم کند و به شما کمک کند تا راههای موثرتری برای تفاوت برند خود از رقبا پیدا کنید.
3. تعریف هدف و موقعیت برند خود
درباره جایگاه برند خود در صنعتتان فکر کنید. با یک هدف یا بیانیه ماموریتی شروع کنید که به وضوح اعلام کند چه کاری برند شما می خواهد انجام دهد. این بیانیه باید فعالیتهای برند دیگر را هم مطلع کند، بنابراین باید با برنامه کسب و کار و ارزشهای اصلی شما همخوانی داشته باشد.
اگر دچار مشکل در ایجاد یک بیانیه ماموریتی شده اید، سعی کنید به چند سوال اساسی در مورد کسبوکارتان پاسخ دهید. مثلا:
چرا شرکت شما وجود دارد؟
مهارتهای شما به چه مشکلی پاسخ میدهند؟
چرا مشتریان باید از شما به جای رقیبتان خرید کنند؟
بخاطر داشته باشید که بیانیه ماموریت اصولاً برای هماهنگی داخلی تهیه میشود و بیشتر برای کمپینهای بازاریابی مخاطب مناسب نیست. شما زمان دارید که پیامرسانی بازاریابی را بعداً تنظیم کنید، بنابراین وقت زیادی را برای تلاش در این راستا صرف نکنید.
به عنوان مثال، شعار نایک “Just Do It” است، اما بیانیه ماموریت این شرکت کمتر شفاف است: “برای هر ورزشکاری، الهام بخش و نوآوری به ارمغان آوردن”. این هدف به راهنمایی تمام فعالیتهای شرکت از طراحی و توسعه محصول تا بازاریابی و فروش کمک میکند.
4. ایجاد شخصیت و صدای برند
شخصیت یکی از مهمترین جنبههای برند شما است. این راه آسانترین راه برای نشان دادن این است که شرکت شما چقدر منحصر به فرد است، و این است که چه نوع مشتریانی را میخواهید جذب کنید.
همان صدا باید از تمام فعالیتهای برند بازتاب داده شود – از متن وب و پروفایلهای رسانههای اجتماعی، تا ایمیلها و صفحات محصول. هرگاه یک مشتری با برند شما تعامل داشت، باید صدای برند خاص و شخصیت شما را بشنود. صدایی که انتخاب میکنید بیشتر به مخاطبان، بیانیه ماموریت و صنعت شما بستگی دارد. به عنوان مثال، مخاطبان نسل Z اغلب از چنین اصطلاحاتی استفاده میکنند، بنابراین اگر میخواهید با این نوع مخاطبان ارتباط برقرار کنید، ممکن است در نظر گرفتن آن در صدای برند شما مناسب باشد.
تحقیق کنید که چه شخصیتی را مخاطبان هدف در صنعت خود دوست دارند. پنج شخصیت اصلی برند وجود دارد که میتوانید بررسی کنید تا به شما کمک کند شخصیت منحصر به فرد خود را تصور، تعریف و توسعه دهید.
– هیجان
– صداقت
– تنوع
– شایستگی
– بلندمرتبگی
با فهمیدن شخصیت برند خود، یک راهنمای ساده ایجاد کنید. برند خود را مانند یک شخص واقعی تصور کنید و به زبانی صحبت کنید که فکر میکنید او صحبت میکند. تصمیم بگیرید که چقدر رسمی یا غیررسمی میخواهید باشید، حتی تا انتخاب واژگان و استفاده از اختصارات را مد نظر قرار دهید.
به عنوان مثال، هارلی-دیویدسون از یک لهجه دلهرهآور، ماجراجویانه برای برقراری ارتباط مشتریان با برند خود استفاده میکند .
5. ایجاد داستان برند خود
داستانها ارتباطاتی را در سطح شخصی برقرار میکنند، بنابراین استفاده از آنها در بازاریابی، راه عالیای برای جلب مشتریان است.
شخصیت، یک صورت برای مشتری خود ارائه دهید تا به آنها کمک کنید با برند شما ارتباط برقرار کنند. شما بسیاری از این کار را انجام دادید زمانی که در مرحله اول شخصیتهای خریدار را ساختید.
بررسی کنید که مشتریان شما چه میخواهند یا نیاز دارند. نیاز عملی را آشکار کنید اما به احساسات نیز توجه کنید.
راهنما، به مشتریان خود نشان دهید چرا برند شما راهحل مشکل آنهاست. شواهدی ارائه دهید که تفاوتهای بین برند شما و رقبا را بیان کنند.
به مشتریان خود اتصویری از تأثیر منفی احتمالی عدم انتخاب برند خودتان را بدهید. سپس تبلیغات خود را ارائه دهید.
داستانگویی یک راه حل عالی برای بیانیه ماموریت شما است. این میتواند توضیح دهد که چرا برند شما وجود دارد و باورهایش چیستند. هنگامی که داستان خود را تعیین کردید، آن را در تبلیغات و صفحات فرودگاهها ارائه دهید.
انتخاب نام برند یکی از مهمترین تصمیمات است. بیشترین نامهای معروف برند یا اختصار هستند یا یک یا دو کلمه – قابل یادآوری و یادگیری آن آسان است. زمانی که نام خاصی را برای برند خود ایجاد میکنید، میتوانید از تکنیکهای ساده زیر استفاده کنید.
کلمات اختراعی مانند آدیداس
شخصیتهای الهامبخش مانند نایک – خدایان اسطورههای یونانی
کلمات یا عبارات مرتبط مانند مسترکارت برای برند کارت اعتباری یا دبیت
ترکیب کلمات مانند فیسبوک
کلمات تغییر یافته مانند تامبلر
قبل از اتخاذ یک نام خاص، در گوگل به دنبال نام و نام های مشابه آن بگردید تا مطمئن شوید که با رقبای بیشتری روبرو نخواهید شد. انتخاب نامی که شباهتی به نام رقیب داشته باشد، میتواند باعث جلب مشتریان آن برند به سمت شما شود.
نوشتن شعار
داشتن یک شعار قوی ارزشمند است. باید مختصر ولی توصیفی باشد تا به راحتی در مکانهای مختلفی مانند بیو شبکههای اجتماعی، هدر وبسایت، امضای ایمیل و غیره جا بیافتد. شعار شما باید هم مختصر و آسان به یادگیری و هم مطابق با سایر تلاشهای برندینگ شما باشد.
علاوه بر مختصر بودن و اثرگذاری، هیچ معیار ثابتی برای ایجاد یک شعار وجود ندارد، اما روشهای زیر برای شما کمک میکند تا یک شعار جذاب و مناسب با برند خود را ایجاد کنید:
- استفاده از استعاره: اسکیتلز از “طعم رنگینکمان” به عنوان یک استعاره برای انتقال طیف طعم و رنگهای شیرینیهایش استفاده میکند.
- نشان دادن یک نگزش: “بیایید جاهای مختلف برویم” تویوتا راهنمایی ماجراجویی مصرفکنندگان را که از وسایل نقلیه خود برای کاوش در فضای باز استفاده میکنند، نشان میدهد.
- شرح کاری که انجام میدهید. “چگونه کارها بیشتر انجام شود” هوم دپو به سرعت هدفشان را بیان میکند – فراهم کردن وسایل لازم برای تکمیل پروژهها برای تیم خود و پیمانکاران.
- ایجاد یک ترانه یا ضرب المثل: “تمیزترین و پاک کننده ترین” این ضرب المثل برای دستمال کاغذی نشان میدهد که جذب آب بیشتری از دیگر دستمالهای کاغذی دارد.
برخلاف نام برند، شعار شما میتواند تغییر کند. هنگامی که با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار میکنید، ببینید کدام رویکرد با آنها ارتباط دارد و شعار خود را متناسب با آن تغییر دهید. وندی در دهههای کسب و کار خود، چندین بار شعار خود را تغییر داده است. در سال ۱۹۸۴ با ” گوشت کجا است؟” شروع کرد که موفقیت بزرگی بود. بعد از آن “یک لیوان کوچک بدهید” را امتحان کرد که در نهایت شکست خورد و پس از آن شرکت به تبلیغ استفاده از “گوشتهای یخزده نداریم” پرداخت.
طراحی نگاه و لوگوی برند خود
یکی از اولین تأثیراتی که مردم از برند شما خواهند داشت، لوگو است. این چهره برند شماست، بنابراین شما باید بخوبی لوگوی خود را طراحی کنید.
لوگو معمولاً شامل چندین تصویر است، بنابراین چندین نکته را باید در نظر بگیرید. پالت رنگی شما، انتخاب نوع قلم و تصویرتان سه عنصر طراحی موثر است که در ایجاد لوگو حائز اهمیت است.
رنگ
رنگهای استفاده شده در برندینگ میتوانند پیام خاصی را منتقل کنند. هنگام طراحی لوگو و برند خود از اثرات روانی رنگ ها باید مطلع باشید.
فونت نوشتار
فونت نوشتاری را که بهترین تصویری از برند شما را نشان می دهد انتخاب کنید. فونت نوشتاری، رنگ و تصویر، شخصیت برند را منتقل می کند. یک فونت نوشتاری پهن و خوانا نشانه قدرت است. یک قلم دستنوشته میتواند نشان دهنده جذابیت بیشتر باشد.
اگر تصمیم به اضافه کردن متن به لوگو خود کردهاید، به یاد داشته باشید که باید به راحتی قابل خواندن باشد حتی زمانی که بسیار کوچک یا ساده سیاه و سفید باشد.
تصویر
تعدادی از تصاویر عمومی معمولاً برای لوگوها استفاده میشوند. چیزی را انتخاب کنید که با کسبوکار و اهداف بازاریابی شما هماهنگ باشد.
- چهره یک شخص: این نوع لوگو برای انسانی کردن یک کسبوکار از طریق آشنایی با آن شخص استفاده میشود.
- نشانها: معمولاً دایرهای هستند و متن را با تصویر ترکیب میکنند، مانند نشانهای ستارهدار.
- لوگوهای انتزاعی: بیشتر بر روی شکل و رنگ تمرکز دارند. لوگوی گوگل یک مثال عالی از این نوع لوگو است.
- حروف اول کلمات یا تعدادی از حروف کلمات: نام لوگوهای حرفهای را تشکیل میدهند. به عنوان مثال، برند مد لوکس شانل حروف ابتدایی بنیانگذار کوکو شانل را به دو حرف سیاه به هم پیوسته تبدیل میکند.
- تنها واژههای مربوط به نام برند را شامل میشوند – بدون نماد یا شخصیت دیگر. این انواع لوگوها، مانند کوکاکولا، بیشتر بر روی تایپوگرافی و رنگ تمرکز دارند.
نمادها از چند نوع مانند متن و یا نماد یا آیکون استفاده میکنند. این برای برندهایی که حس میکنند یک نوع لوگو به همان اندازه مهم است که دیگری است، ایدهآل است. در یک نقطه، لوگوی پیتزا دومینو، یک ترکیب منحصربهفرد از تایپوگرافی درون نماد است.
اگر میخواهید برند خود را با چیز خاصی مرتبط کنید، الهام گرفتن از یک منبع آشنا و ایجاد چیزی منحصر به فرد اما به راحتی قابل شناسایی را در نظر بگیرید. به فکر هدف قرمز پرقدرت که اکثر خریداران آمریکایی با آن برند را ارتباط میدهند باشید. لوگوی به رنگ قرمز چشمگیر که بیشتر مردم با تارگت ارتباط دادهاند.
برند خود را با کسب و کار خود یکپارچه کنید.”
اگر با دقت برند خود را ایجاد کردید، زمان آن رسیده است که آن را به طور یکپارچه در سراسر شرکت خود ادغام کنید.
یک دستورالعمل کامل ایجاد کنید تا اطمینان حاصل شود که شما یک حضور یکپارچه در تمامی شبکه های اجتماعی و کانالهای ارتباط با مخاطب دارید. شیوهنامهای را تدوین کنید که به عنوان یک مرجع، نحوه صدا، نما و احساس برند خود را تعیین میکند. شخصیت برند شما باید از طریق هر پست رسانههای اجتماعی، کمپین بازاریابی و طراحی وبسایت شما قابل مشاهده باشد.
Warby Parker یک برند مشتری محور را ایجاد کرده است که تمرکز آن بر ایجاد تجارب جذاب به طور آنلاین و در فروشگاه است. طراحی ساده و پیشرفته این برند همه جنبههای شرکت را پوشش میدهد، از جعبههای تست خانگی تا نحوه ترتیب محصولات روی قفسهها. صدای برند ساده و مبتنی بر ماموریت است، از زبان ساده برای نزدیک شدن به جامعه و توضیح مزایا استفاده میکند. این پیامرسانی مداوم مطمئن میشود که مشتریان بتوانند تجربیات مشابهی را در هر پلتفرم برندی که با آنها تعامل دارند، انتظار داشته باشند.
شروع ساخت برند
ساخت برند فرآیند تعیین استراتژی، هویت و بازاریابی است تا تعیین کنید چگونه میخواهید توسط مشتریان خود درک شوید. این استراتژی ترکیبی از اهداف، تصاویر و کمپینها است. تمام این عناصر کمک میکنند تا قابلیت مشاهده را برای مخاطبین فراهم کنند تا برند شما را ببینند و به آن تعامل کنند.
داشتن ابزارهای مختلف جهت درگیر کردن مشتری با برند خود به عنوان یک مزیت اصلی حتی قبل از شروع ساخت برند شماست.
مشاوران شرکت “من توانا” به ساخت برندهای جذاب از طریق آنلاین کمک میکنند. از بخش های مختلف سایت منِ توانا می توانید شیوه های مختلف برند شدن را یاد بگیرید و در صورت نیاز با ما مشورت کنید. می توانید به سادگی تعاملات مشتری را بررسی کنید، نیازهای فعلی مشتریان را درک کنید و تجربیات آنلاین را طراحی و اجرا کنید که باعث افزایش وفاداری مشتریان و موفقیت برند از ابتدا تا انتها میشود.
منِ توانا به شما کمک می کند که به راحتی برند شخصی یا کسب و کار خود را ایجاد کنید و درآمد خود را افزایش دهید.